AegeanReport - Με αγάπη για το Βόρειο Αιγαίο! Ειδήσεις, παράδοση, πολιτική, καλλιτεχνικά, πολιτισμός.
Με σειρά ρυθμίσεων για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις στο νομοσχέδιο που ετέθη προς διαβούλευση, η κυβέρνηση προσπαθεί να διαμορφώσει όρους ισότιμου ανταγωνισμού με τα ξενοδοχεία επιβάλλοντας “πράσινο τέλος” σε όλους και προβλέψεις για έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας σε περιπτώσεις που τα ακίνητα που διατίθενται για Airbnb είναι πάνω από ένα όριο.
Συγκεκριμένα, τίθεται όριο 60 ημερών στη διάρκεια της μίσθωσης προκειμένου να λογίζεται ως βραχυχρόνια (και εφόσον δεν παρέχονται άλλες υπηρεσίες πλην της διαμονής και της παροχής κλινοσκεπασμάτων). Με τις νέες διατάξεις το όριο των 60 ημερών δεν αφορά τη διάρκεια των μισθώσεων μέσα στον χρόνο, αλλά τη διάρκεια κάθε μίσθωσης ξεχωριστά.
Επίσης, θα επιτρέπεται για παράδειγμα η μίσθωση ενός ακινήτου για 100 ή 150 ημέρες μέσα στο έτος με την προϋπόθεση ότι κάθε μίσθωση ξεχωριστά δεν υπερβαίνει τις 60 ημέρες. Επίσης, στην έννοια της βραχυχρόνιας μίσθωσης περιλαμβάνεται η διαμονή σε ξενοδοχεία και παρόμοιους χώρους, συμπεριλαμβανομένης και της παροχής καταλύματος διακοπών και της μίσθωσης χώρου σε κατασκήνωση ή κάμπινγκ για τροχόσπιτα.
Σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων επιβάλλεται στους διαχειριστές ακινήτων αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο ανά έτος, ίσο με 50%, των ακαθάριστων εσόδων του φορολογικού έτους που διαπράττεται παράβαση, το οποίο δεν μπορεί να είναι μικρότερο των 5.000 ευρώ. Σε περίπτωση μη υποβολής ή υποβολής ανακριβούς Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής επιβάλλεται στον διαχειριστή ακινήτου πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του μισθώματος, όπως αυτό εμφανίζεται στην ψηφιακή πλατφόρμα κατά την ημέρα που πραγματοποιείται ο έλεγχος. Σε περίπτωση εκπρόθεσμης Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής επιβάλλεται αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο ύψους 100 ευρώ.
Επίσης, ορίζονται τα εξής:
Να μην επιτρέπεται η βραχυχρόνια μίσθωση άνω των 2 ακινήτων ανά Α.Φ.Μ. δικαιούχου εισοδήματος.
Η μίσθωση κάθε ακινήτου να μην υπερβαίνει τις 90 ημέρες ανά ημερολογιακό έτος και για νησιά κάτω των 10.000 κατοίκων τις 60 ημέρες ανά ημερολογιακό έτος. Υπέρβαση στην διάρκεια μίσθωσης μπορεί να υπάρξει εφόσον το συνολικό εισόδημα του εκμισθωτή ή του υπεκμισθωτή, από το σύνολο των ακινήτων που διαθέτει δεν ξεπερνά τα 12.000 ευρώ.
Με άλλη διάταξη καταργείται ο φόρος διαμονής και θεσπίζεται το «τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση», σε ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, τουριστικές επαύλεις, βραχυχρόνιες μισθώσεις και τουριστικές επαύλεις. Το τέλος κλιμακώνεται κατά τους μήνες Μάρτιο έως Οκτώβριο από 1,5 έως 10 ευρώ την ημέρα και από Νοέμβριο έως Φεβρουάριο από 0,5 έως 4 ευρώ την ημέρα.
Αναλυτικά, όπως αναφέρει το άρθρο 53 του ν. 4389/2016 (Α΄ 94), περί του φόρου διαμονής, αντικαθίσταται με νέο που προβλέπει την επιβολή τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση.
Το τέλος που φτάνει μέχρι τα δέκα ευρώ την ημέρα επιβάλλεται καις τις βίλες καθώς αναφέρεται ότι «αν τα ακίνητα που διατίθενται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι μονοκατοικίες άνω των ογδόντα (80) τ.μ., επιβάλλεται τέλος ανθεκτικότητας δέκα (10) ευρώ».
Ειδικότερα το νομοσχέδιο αναφέρει μεταξύ άλλων: Το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση επιβάλλεται ανά ημερήσια χρήση και ανά δωμάτιο ή διαμέρισμα, κατά τους μήνες Μάρτιο έως Οκτώβριο, ως εξής:
Για κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα:
1-2 αστέρων, ενάμιση (1,50) ευρώ,
3 αστέρων, τρία (3,00) ευρώ,
4 αστέρων, εφτά (7,00) ευρώ,
5 αστέρων, δέκα (10,00) ευρώ.
Σε ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα το τέλος είναι ενάμιση (1,50) ευρώ ενώ σε ακίνητα που διατίθενται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης ενάμιση (1,50) ευρώ.
Αν τα ακίνητα που διατίθενται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι μονοκατοικίες άνω των ογδόντα (80) τ.μ., επιβάλλεται τέλος ανθεκτικότητας δέκα (10) ευρώ. Όσον αφορά σε αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα – τουριστικές επιπλωμένες επαύλεις (βίλες) διαμορφώνεται σε δέκα (10) ευρώ.
Η χειμερινή σεζόν
Κατά τους μήνες Νοέμβριο έως Φεβρουάριο τα ποσά ορίζονται ως εξής:
Για κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα
1-2 αστέρων, πενήντα λεπτών (0,50) ευρώ,
3 αστέρων, ενάμιση (1,50) ευρώ,
4 αστέρων, τριών (3,00) ευρώ,
5 αστέρων, τεσσάρων (4,00) ευρώ.
Σε ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα το ποσό ορίζεται στα πενήντα λεπτά (0,50) ευρώ.
Σε ακίνητα που διατίθενται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης πενήντα λεπτών (0,50) ευρώ ενώ αν τα ακίνητα που διατίθενται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι μονοκατοικίες άνω των ογδόντα (80) τ.μ., επιβάλλεται τέλος ανθεκτικότητας τεσσάρων (4) ευρώ.
Σε αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα – τουριστικές επιπλωμένες επαύλεις (βίλες) ανέρχεται σε τεσσάρων (4) ευρώ.
Πώς καταβάλλεται
Σημειώνεται ακόμη πως το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση βαρύνει τον διαμένοντα, που έκανε χρήση του δωματίου ή του διαμερίσματος, επιβάλλεται μετά τη διαμονή του στο κατάλυμα και πριν την αναχώρησή του από αυτό, με την έκδοση ειδικού στοιχείου-απόδειξης είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, από τις επιχειρήσεις και αποδίδεται από αυτές στη Φορολογική Διοίκηση με μηνιαίες δηλώσεις.
Οι δηλώσεις υποβάλλονται μέχρι την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από αυτόν της έκδοσης κάθε ειδικού στοιχείου – απόδειξης είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση. Το ειδικό στοιχείο – απόδειξη είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση δεν επιβαρύνεται με Φόρο Προστιθέμενης Αξίας. Το ως άνω τέλος δεν επιβάλλεται σε περίπτωση δωρεάν παροχής υπηρεσιών διαμονής από τους ανωτέρω υπόχρεους.
Τι λένε οι ξενοδόχοι
Πάντως, οι ξενοδόχοι εστιάζουν σε κάποια γκρίζα σημεία, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με τον τρόπο κατηγοριοποίησης των καταλυμάτων και σύνδεσής τους με το ύψος του πράσινου τέλους. Π.χ. ένα 5άστερο ξενοδοχειακό κατάλυμα δεν έχει την ίδια αντιμετώπιση με ένα ανάλογο σε διαδικασία βραχυχρόνιας μίσθωσης που είναι κάτω από 80 τετραγωνικά. Επίσης, η οριζόντια επιβολή τέλους, χωρίς διάκριση περιοχών, όπως αναφέρεται, δεν βοηθά στο δίκαιο επιμερισμό των βαρών, ανάλογα με τα έσοδα, την τιμή κτλ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι την Τρίτη, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με τις ρυθμίσεις για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων και τη θέσπιση του «τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» για τα ξενοδοχεία, ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Ξ.Ε.Ε) Αλέξανδρος Βασιλικός έκανε την ακόλουθη δήλωση:
“Για περισσότερα από δέκα χρόνια το ΞΕΕ, ως θεσμικός σύμβουλος της Πολιτείας για θέματα τουρισμού, αναδεικνύει με σειρά μελετών, ερευνών και εκδηλώσεων διαλόγου, τις δυσμενείς επιπτώσεις των βραχυχρόνιων μισθώσεων, υπογραμμίζοντας την ανάγκη ενός σοβαρού ρυθμιστικού πλαισίου για τη δραστηριότητα. Γι’ αυτό και σε σχέση με τις υπό διαβούλευση ρυθμίσεις έχουμε επισημάνει την υποχρέωση περαιτέρω ενίσχυσής τους.
Πρώτον, με το να υποχρεούνται τουριστικά καταλύματα οι πολυκατοικίες ή τα συγκροτήματα κατοικιών που διατίθενται στο σύνολό τους για βραχυχρόνια μίσθωση να αδειοδοτηθούν υπό τις υπάρχουσες μορφές καταλυμάτων, όπως αρχικά είχε ανακοινωθεί και όπως είναι αναγκαίο να γίνει για τη διαφύλαξη του υγιούς ανταγωνισμού.
Δεύτερον, με τη θέσπιση λειτουργικών προδιαγραφών προκειμένου να διασφαλίζονται πλήρως οι συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας για τους επισκέπτες και τους ενοίκους των πολυκατοικιών που αναπτύσσεται σχετική δραστηριότητα και να προστατευτεί η ποιότητα του προσφερόμενου προϊόντος.
Τρίτον, να θεσπιστεί ετήσιο όριο 60 ημερών για την άσκηση της δραστηριότητας έτσι ώστε να μεταφερθούν ακίνητα από την αγορά της βραχυχρόνιας μίσθωσης στην μακροχρόνια, ανακουφίζοντας τους πολίτες στο στεγαστικό πρόβλημα που υφίστανται, λόγω των υψηλών ενοικίων. Κι ακόμη περισσότερο να βοηθηθούν τα νησιά που δεν μπορούν να εξασφαλίσουν στέγη σε γιατρούς, εκπαιδευτικούς, αστυνομικούς και πολλές άλλες ειδικές κατηγορίες εργαζομένων.
Ως προς το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, έχουμε τονίσει πάρα πολλές φορές ότι οποιοσδήποτε φόρος μπαίνει, ειδικά σε μια συγκυρία με πολύ υψηλά λειτουργικά κόστη για τα ξενοδοχεία και με σκληρό διεθνή ανταγωνισμό, μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα και στην ανταγωνιστικότητα του προϊόντος και στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Έχουμε καταθέσει από καιρό στα αρμόδια υπουργεία την πρόταση, ο φόρος αυτός να εφαρμοστεί μόνον για τους μήνες της υψηλής ζήτησης ώστε να περιοριστούν όσο το δυνατόν οι αρνητικές επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού.”