AegeanReport - Με αγάπη για το Βόρειο Αιγαίο! Ειδήσεις, παράδοση, πολιτική, καλλιτεχνικά, πολιτισμός.
Την έκταση αλλά και το είδος των πρόσθετων παρεμβάσεων για τη θεραπεία των πληγών από την ακρίβεια θα καθορίσουν η πορεία του ΑΕΠ αλλά και των εσόδων.
Σύμφωνα με την «Απογευματινή», ο σχεδιασμός περιλαμβάνει, τουλάχιστον 10 δισ. ευρώ. Οι παραπάνω εισπράξεις στον Προϋπολογισμό από τις αυξήσεις στους μισθούς, τη διεύρυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών -που αποτελεί κόφτη στο «μαύρο χρήμα»- και το νέο σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών με τα τεκμήρια, που θα ανεβάσει τον λογαριασμό της επιβάρυνσης. Στελέχη του οικονομικού επιτελείου επισημαίνουν ότι η ταχύτητα μεγέθυνσης του ΑΕΠ για το 2023 και η τροχιά της πραγματικής οικονομίας τους πρώτους μήνες του 2024, καθώς και οι εξελίξεις κυρίως στο μέτωπο των εσόδων του Δημοσίου θα σφραγίσουν.
Τις επόμενες αντιπληθωριστικές κινήσεις, σημειώνοντας ότι ακόμα και στο «ιδανικό σενάριο» οι όποιες παρεμβάσεις θα είναι στοχευμένες και μετρημένες. Ο ρυθμός μεγέθυνσης του ΑΕΠ το 2023 θεωρείται βέβαιο ότι θα κινηθεί στην κυβερνητική πρόβλεψη για 2,4%, ενδεχομένως και υψηλότερα, αλλά πλήρης εικόνα για την ταχύτητα της ανάπτυξης θα υπάρξει με την ανακοίνωση των στοιχείων της ΕΛ.ΣΤΑΤ. στις 7 Μαρτίου.
Σύμφωνα με την «Απογευματινή» τα έσοδα του Ιανουαρίου κινούνται εντός του στόχου των 5,1 δισ. ευρώ που προβλέπει ο Προϋπολογισμός, ενώ τα τρέχοντα στοιχεία δείχνουν ότι οι υπερεισπράξεις θα συνεχιστούν καλύπτοντας τον στόχο για 28 δισ. ευρώ έσοδα στο πρώτο εξάμηνο και σε συνδυασμό με τα 35 δισ. ευρώ, που θα έρθουν στο δεύτερο μισό του έτους, θα οδηγήσουν το πρωτογενές πλεόνασμα του 2024 στο 2,1% του ΑΕΠ.
Τα ίδια στελέχη ξεκαθαρίζουν ότι δεν θα υπάρξει καμία κίνηση που θα θέσει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική σταθερότητα και θα υπονομεύσει την εμπιστοσύνη των επενδυτών, την ώρα μάλιστα που ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) δρομολογεί νέες πρόωρες αποπληρωμές ακριβών δανείων μέσα στο 2024, που θα ληφθούν υπόψη από τους οίκους αξιολόγησης στα φετινά ραντεβού για την περαιτέρω αναβάθμιση του ελληνικού αξιοχρέου.
Σε αυτό το πλαίσιο, τα μέτρα τα οποία εξετάζονται είναι:
Άμεση εισοδηματική ενίσχυση των ευάλωτων νοικοκυριών που πλήττονται περισσότερο από τις ανατιμήσεις των τροφίμων και την ενεργειακή ακρίβεια. Η πρόταση που εξετάζουν στο υπουργείο Οικονομικών προβλέπει τη χορήγηση έκτακτου επιδόματος μέσα στο Πάσχα με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, με τον αριθμό των δικαιούχων και το ποσόν που θα λάβουν να διαμορφώνεται ανάλογα με τον δημοσιονομικό χώρο που θα εξασφαλιστεί. Πάνω στο τραπέζι βρίσκονται διάφορα εναλλακτικά σχέδια για τα ευάλωτα νοικοκυριά που θα ωφεληθούν, τα οποία αφορούν 250.000 πολίτες που παίρνουν το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, περίπου 450.000 χαμηλοσυνταξιούχους, αλλά και 700.000 που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό.
Νέα, μεγαλύτερη αύξηση στον κατώτατο μισθό από 1ης Απριλίου 2024, με στόχο να διαμορφωθεί κοντά στα 830 ευρώ μικτά, από 780 ευρώ που είναι σήμερα.
Η επίσπευση της κατάργησης του τέλους επιτηδεύματος από φέτος αντί το 2025, που προβλέπει ο αρχικός σχεδιασμός, βρίσκεται στα σχέδια της κυβέρνησης. Σύμφωνα με αρμόδια στελέχη, στόχος είναι να «σβήσει» οριστικά από τον φορολογικό χάρτη το τέλος επιτηδεύματος, που αποτελεί άδικο μνημονιακό μέτρο, καθώς επιβαρύνει οριζόντια επαγγελματίες, αμειβόμενους με «μπλοκάκι» και επιχειρήσεις, ανεξάρτητα από το ύψος του εισοδήματος και τη φοροδοτικη τους ικανότητα. Τα ίδια στελέχη επισημαίνουν ότι με δεδομένο ότι το κόστος για τα κρατικά ταμεία από την πλήρη κατάργηση του μέτρου ξεπερνά τα 300 εκατ. ευρώ, αναζητείται ο ανάλογος δημοσιονομικός χώρος. Ωστόσο τον χρόνο ανακοίνωσης του μέτρου θα τον επιλέξει ο πρωθυπουργός. Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος από το τρέχον έτος θα δώσει σημαντικές ανάσες σε πάνω από 650.000 φορολογούμενους, καθώς ο φο- ρολογαριασμός του 2025 θα είναι μειωμένες έως και 1.000 ευρώ, ανάλογα με το είδος και την έδρα της δραστηριότητας, καθώς το τέλος καταβάλλεται κάθε χρόνο μαζί με τον φόρο εισοδήματος που προκύπτει από την εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης.
Ισχυρά κίνητρα και μεγαλύτερες εκπτώσεις φόρου για συγχωνεύσεις και εξαγορές με στόχο τη μεγέθυνση, την αύξηση της παραγωγικότητας και τη βιωσιμότητα των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Οι νέες παρεμβάσεις θα έρθουν να συμπληρώσουν το υφιστάμενο ευνοϊκό πλαίσιο του ν. 4935/22 για την ενίσχυση των συγχωνεύσεων, καλύπτονται τα «κενά» με νέα οικονομικά κίνητρα και υψηλά φορομπόνους για την απορρόφηση των μικρών εταιρειών από μεγαλύτερα επιχειρηματικά σχήματα. Να σημειωθεί ότι το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο δεν παρέχει σήμερα αυτή τη δυνατότητα, καθώς επικεντρώνεται στις συνεργασίες των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, αποκλείοντας τις μεγάλες. Συνεπώς, η πρώτη παρέμβαση από το οικονομικό επιτελείο θα είναι προς αυτή την κατεύθυνση και η δεύτερη και πιο κομβική στην περαιτέρω ενίσχυση των φοροεκπτώσεων του ν. 4935/22, ο οποίος προβλέπει μείωση φορολογίας κατά 30%-50% για 9 έτη στη νέα εταιρεία που θα δημιουργηθεί από τη συγχώνευση.