AegeanReport - Με αγάπη για το Βόρειο Αιγαίο! Ειδήσεις, παράδοση, πολιτική, καλλιτεχνικά, πολιτισμός.
Η ολιγωρία της οδήγησε στην παραπομπή της Χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο την 21/12/2023 [Υπόθεση ENFL(2021) 2226] με κίνδυνο επιβολής οικονομικών κυρώσεων στη Χώρα.
Αναδεικνύει επίσης και την μείζονα αρνητική επίπτωση στον αναπτυξιακό σχεδιασμό στο χώρο του Αιγαίου(αιολικά πάρκα-ένσταση Τουρκίας σε χωροθέτηση τους-νέα χωροθέτηση εντός χωρικών υδάτων), καθώς και στα Εθνικά Συμφέροντα της Χώρας στο Αιγαίο,με την οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ νησιών και βραχονησίδων.
Η ΕΡΩΤΗΣΗ
Άρνηση εκπλήρωσης Ευρωπαϊκής Υποχρέωσης της Χώρας για σύνταξη και υποβολή Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού με κίνδυνο οικονομικής κύρωσης της Χώρας και αρνητικές επιπτώσεις σε τυχόν έναρξη Ελληνο- Τουρκικού διαλόγου για οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών.
Κύριοι Υπουργοί,
Την 21η Δεκεμβρίου 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει τη χώρα μας στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης [Υπόθεση INFR(2021)2226], επειδή δεν διασφάλισε την ορθή εφαρμογή της Κοινοτικής Οδηγίας (ΕΕ) 2014/89, εκπονώντας και κοινοποιώντας τα θαλάσσια χωροταξικά της σχέδια.
Σύμφωνα με τη Κοινοτική Οδηγία, καθορίζεται κοινή προσέγγιση για όλα τα ευρωπαϊκά κράτη, όσον αφορά το σχεδιασμό των θαλάσσιων περιοχών τους. Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός, είναι ένα από τα πιο βασικά εργαλεία της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής της ΕΕ και συνιστά σημαντικό τρόπο συμβολής στη βιώσιμη ανάπτυξη των θαλάσσιων ζωνών και παράκτιων περιοχών των χωρών της.
Αξίζει να σημειωθεί, πως αν η Ελλάδα είχε ήδη καταθέσει τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό της, θα είχε την ευκαιρία να ανακοινώσει επίσημα, και άρα εμμέσως να κατοχυρώσει ευρωπαϊκή αναγνώριση για τις κρίσιμες θαλάσσιες ζώνες που την αφορούν και τα απορρέοντα δικαιώματα εξ αυτών. Μεταξύ αυτών, και το ποιες ακριβώς από τις βραχονησίδες δύναται να λογιστούν ως «νησιά» (καθόσον καλύπτουν τα απαιτούμενα νομικά κριτήρια που προβλέπει το σχετικό Άρθρο 121 της UNCLOS (1982)), και άρα δικαιούνται των επιπρόσθετων θαλασσίων ζωνών της Υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ!!!
Η χώρα μας, σύμφωνα με τη σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία, είχε υποχρέωση έως 31 Μαρτίου 2021, να καταρτίσει θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό και να τον κοινοποιήσει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και στα άλλα, ενδιαφερόμενα κράτη - μέλη, εντός τριών μηνών.
Είναι δε απορίας άξιο, πως ενώ η χώρα δεν ενδιαφέρεται να υποβάλλει γενικό θαλάσσιο χωροταξικό σχέδιο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την ίδια στιγμή προωθεί ειδικό χωροταξικό σχέδιο για τον τουρισμό, με ρυθμίσεις που ξεκάθαρα βλάπτουν τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας στο Αιγαίο (άρθρο 6 του προωθούμενου Ειδικού Χωροταξικού για τον Τουρισμό).
Για την υποχρέωση αυτή της χώρας μας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή, τον Δεκέμβριο του 2021, και στη συνέχεια, αιτιολογημένη γνώμη τον Απρίλιο του 2023, δίνοντας μας το περιθώριο αντίδρασης, δύο μηνών.
Η Κυβέρνηση και πάλι περιφρόνησε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αντί να αξιοποιήσει το περιθώριο των δύο (2) μηνών, γεγονός που δημιουργεί πολλά ερωτηματικά για τη πρακτική της(!!!!) αφού δεκαοκτώ (18) μήνες μετά την αιτιολογημένη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δεν έχει ακόμη καταθέσει Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό!!!
Μάλιστα, σημειώνεται ότι η Κύπρος κατέθεσε εμπρόθεσμα τον αντίστοιχο εθνικό Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό της στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, λαμβάνοντας Ευρωπαϊκή “σφραγίδα”, παρά τις αντιδράσεις της Τουρκίας.
Η αθέτηση αυτής της υποχρέωσης της χώρας μας ενέχει πολλαπλούς κινδύνους. Αφενός, δεν εκπληρώθηκαν οι ευρωπαϊκές μας υποχρεώσεις, αφετέρου αυτές οι υποχρεώσεις είναι σημαντικές για την επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, αλλά αυτό που είναι πιο σημαντικό από όλα, είναι ότι ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός επηρεάζει τον καθορισμό οδών ναυσιπλοϊας, τις επενδύσεις, αλλά και την τοποθέτηση αγωγών και υποβρυχίων καλωδίων, που το τελευταίο, ειδικά, το βρίσκουμε μπροστά μας σήμερα, και με τη τοποθέτηση καλωδίου για την ηλεκτρική και τηλεπικοινωνιακή διασύνδεση των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου με την Ηπειρωτική Ελλάδα (Τουρκική NAVTEX μεταξύ Χίου και Λέσβου για το διάστημα 20 - 25 Οκτωβρίου 2024) αλλά και την πόντιση υποβρυχίου καλωδίου ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας - Κύπρου, για την οποία αναλάβαμε την υποχρέωση ως χώρα, να καταβάλουμε και ρήτρα υψηλότερου γεωπολιτικού ρίσκου, στον ανάδοχο του έργου, που θα επιβαρύνει τον Έλληνα φορολογούμενο, εξαιτίας της άτολμης κυβερνητικής πολιτικής να υπερασπιστεί στη Κάσο την οριοθετημένη ΑΟΖ.
Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός, για τη χώρα μας ειδικά έχει βαθύτατο πολιτικό περιεχόμενο, αφού με αυτόν θα γίνει πλήρης καταγραφή όλων των νησιωτικών σχηματισμών, των νησίδων (και των βραχονησίδων) και ειδικά των συναφών θαλασσίων ζωνών ειδικού οικονομικού – αναπτυξιακού ενδιαφέροντος για την Ελλάδα!!! Ειδικά την νησιωτική, όπως αυτή που αφορά κατ’ εξοχήν τα ακριτικά νησιά του βορείου και ανατολικού Αιγαίου
Άρα δεν νοείται Ελληνοτουρκικός διάλογος για καθορισμό Θαλασσίων Ζωνών, ειδικά για την εκκρεμή διευθέτηση της οριοθέτησης της θαλάσσιας ζώνης της Υφαλοκρηπίδας και κατ’ επέκταση και της ΑΟΖ, πριν από την κατάρτιση και κατάθεση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έγκρισή του!!!
ΔΕΝ ΝΟΕΙΤΑΙ, ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΑΝΑΠΟΔΑ!!!
Κατά συνέπεια, η προγραμματισμένη συνάντηση των Υπουργών Εξωτερικών Ελλάδας - Τουρκίας, κ. Γεραπετρίτη και κ. Φιντάν, την 8η Νοεμβρίου, οποίας σημειολογικής σύμπτωσης, με την ημέρα απελευθέρωσης της Λέσβου από τον τουρκικό ζυγό, αλλά και την ημέρα εορτής της Πολεμικής μας Αεροπορίας,δεν μπορεί να έχει περιεχόμενο την έναρξη διαλόγου για οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ, χωρίς τη διευθέτηση και της προαναφερθείσας εκκρεμότητας, δηλ. του εθνικού (ελληνικού) Χωροταξικού Σχεδιασμού!!!!
Ο θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός είναι μια σημαντική πρόκληση για την χώρα μας, δεδομένου ότι θα καταγράψει στον σχεδιασμό αυτό, με την “σφραγίδα” της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όλες τις νησίδες και βραχονησίδες του Αιγαίου, αρκετές από τις οποίες αμφισβητούνται σήμερα από την Τουρκία!! Αφετέρου, θα καθορίσει όσες εξ αυτών θα πρέπει να λογίζονται νομικά ως «νησιά», υπό το πνεύμα της UNCLOS (1982).
Αξίζει να τονιστεί ότι, ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός είναι πρακτική εφαρμογή του Διεθνούς Δικαίου, και ειδικότερα, της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS, 1982), που υπεγράφη από τη χώρα μας αλλά περιλαμβάνει και κρίσιμες προβλέψεις, οι περισσότερες εκ των οποίων αναγνωρίζονται ότι αποτελούν πλέον μέρος του διεθνούς εθιμικού δικαίου (καθολική υποχρέωση εφαρμογής τους, ακόμη και για τις χώρες που δεν την υπέγραψαν, όπως η Τουρκία), που δεν την έχει υπογράψει.
Υπό το πνεύμα των ανωτέρω, διαπιστώνουμε οτι η Κυβέρνηση δεν μερίμνησε για το δέοντα χειρισμό του θέματος με αποτέλεσμα η χώρα να φέρεται ότι αθέτησε τις ευρωπαϊκές της υποχρεώσεις, οι οποίες για τη συγκεκριμένη περίπτωση σχετίζονται ΑΜΕΣΑ, αν δεν ΤΑΥΤΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΑ ΕΘΝΙΚΑ ΜΑΣ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ, ευρύτερα!!!
Σε συνέχεια των ανωτέρω οι κκ. Υπουργοί:
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ
- Γιατί μέχρι σήμερα, παρά τις οχλήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δεν έχετε καταθέσει εθνικό Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως είχατε υποχρέωση να πράξετε, σύμφωνα με την Κοινοτική Οδηγία (ΕΕ) 2014/89;
- Προτίθεστε να προχωρήσετε άμεσα, στη σύνταξη και κατάθεση Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού της χώρας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή;
- Με δεδομένο ότι η χώρα, έχει παραπεμφθεί για το εν λόγω ζήτημα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πως σκοπεύει η ελληνική Κυβέρνηση να χειριστεί το θέμα, τόσο δικονομικά, όσο και ευρύτερα πολιτικά, για την αποκατάσταση του τρωθέντος κύρους της χώρας;
- Ποια σκοπεύετε να είναι η στάση της χώρας στο πλαίσιο της εν εξελίξει διαπραγμάτευσης με την Τουρκία, σε σχέση με τον σε εκκρεμότητα εθνικό Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό; Θα ολοκληρωθεί η κατάρτιση και υποβολή του στα αρμόδια όργανα της ΕΕ, ούτως ώστε να ενσωματωθεί έγκαιρα ως στοιχείο της διμερούς διαπραγμάτευσης με την Τουρκία;
- Σε ποιο, οικονομικό ύψος, κυμαίνονται τα πρόστιμα, για άρνηση εφαρμογής κοινοτικών οδηγιών, δεδομένου ότι οι στενάζοντες οικονομικά Έλληνες φορολογούμενοι, θα επιβαρυνθούν με το εν λόγω πρόστιμο;
Ο ερωτών Βουλευτής
Παναγιώτης Παρασκευαΐδης
ΚΤΕ Νησιωτικής Πολιτικής