Οι τοποθετήσεις του συνδυασμού ΧΙΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ για τις Λιμενικές υποδομές του νησιού

By Απριλίου 09, 2023
Οι τοποθετήσεις του συνδυασμού ΧΙΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ για τις Λιμενικές υποδομές του νησιού

Το ΧΙΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ ανέλαβε την πρωτοβουλία με τη συνέντευξη τύπου να ανοίξει η συζήτηση για το θέμα των λιμενικών υποδομών. Όπως σημείωσε ο Γιάννης Καραβασίλης για θέματα όπως οι λιμενικές υποδομές ο χρόνος μελέτης, αδειοδότησης και υλοποίησης υπερβαίνει τη θητεία μίας δημοτικής αρχής. Για αυτό πρότεινε να υπάρξει συγκεκριμένη δέσμευση σε υλοποιήσιμο σχεδιασμό. Σημείωσε ότι η πρόταση του ΧΙΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ για θεσμοθέτηση οργάνου διαβούλευσης από τους επιστημονικούς, επαγγελματικούς και κοινωνικούς φορείς της Χίου θα μπορούσε να αντιμετωπίσει τέτοια θέματα τόσο ως προς τη στόχευση, όσο και ως προς την παρακολούθηση της υλοποίησής τους.

BACKSTAGE

Αναφέρθηκε, περαιτέρω, στην ευθύνη της δημοτικής αρχής και προσωπικά στον κ. Κάρμαντζη ο οποίος επί 20 χρόνια από θέσεις ευθύνης το μόνο που έχει κάνει για το λιμάνι είναι συνεντεύξεις.

Επιπλέον ζήτησε τη συμμετοχή των δημοτών στη διαμόρφωση αποφάσεων για τόσο σημαντικά θέματα και πρότεινε τη δημιουργία ενός εργαλείου ανοικτής διαβούλευσης του Δήμου, όπου και θα μπορούν να κατατίθενται οι απόψεις όλων. Παρουσιάστηκε μάλιστα εφαρμογή στην ιστοσελίδα του ΧΙΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ ( diavouleusi.chiosmprosta.gr ) η οποία και θα μπορούσε να αποτελεί εργαλείο της σελίδας του Δήμου για τη διαβούλευση με τους δημότες.

Σημείωσε ότι λιμενικές υποδομές δεν σημαίνει μόνο το κεντρικό λιμάνι, αλλά και οι άλλες υποδομές του νησιού όπως τα Μεστά αλλά και τα Λημνιά.

Χαρακτηριστικά σημείωσε ότι για κάθε έργο το τρίπτυχο διαφάνεια – διαβούλευση – υλοποίηση αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της λογικής που έχουμε για τη λειτουργία του Δήμου.

Ειδικότερα ως προς την εκπόνηση του masterplan σημείωσε ότι ουδείς αυτή τη στιγμή γνωρίζει με ποιες κατευθύνσεις εκπονείται.

* Ο Γιάννης Σιδεράτος παρουσίασε τις προτάσεις που έχουν διατυπωθεί από το 2005 μέχρι σήμερα. Ανέφερε ότι δυστυχώς οι δεκαετίες περνάνε αλλά οι βασικές πύλες εισόδου για το νησί μας ακόμα παραμένουν το ζητούμενο.

* Ο Χρήστος Καραχάλιος αναφέρθηκε στις προτάσεις του ΧΙΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ, σημειώνοντας ότι ως ομάδα με συνοχή, με δημιουργική σκέψη και συλλογική δράση, κάνουμε σχεδιασμούς που να μπορούν να πατάνε στα πόδια τους, να λύνουν προβλήματα και να μπορούν να υλοποιηθούν.

Επιγραμματικά σημείωσε ότι χρειάζεται να αντιμετωπίσουμε τα δύο λιμάνια ως συμπληρωματικό σύστημα και όχι ως ανταγωνιστές.

Για το Λιμάνι των Μεστών προτάθηκε να προχωρήσει άμεσα σχεδιασμός για τη δημιουργία χερσαίων υποδομών, ώστε και το ρόλο του να αυξάνει στο μεταφορικό έργο και να είναι προετοιμασμένο όταν ανοίξει η γραμμή από Λαύριο ή Ραφήνα. Επιπλέον τέθηκε το θέμα δημιουργίας ασφαλούς οδικού δικτύου προκειμένου να διευκολυνθεί και να επιταχυνθεί η μετακίνηση από όλη τη Χίο από και προς το λιμάνι των Μεστών.

Για το κεντρικό λιμάνι φαίνεται ως αξιόπιστη διέξοδος να περιλαμβάνει μια λογικής κλίμακας παρέμβαση στην νοτιοανατολική πλευρά του λιμανιού έξω από το σημερινό, ώστε να εξυπηρετείται η κρουαζιέρα και η ακτοπλοΐα λαμβάνοντας υπόψη τους περιορισμούς που υπάρχουν. Επίσης προτάθηκε η βελτίωση της σημερινής υποδομής με τη δημιουργία μεγαλύτερου χερσαίου χώρου, ώστε να υπάρχει πάντα η δυνατότητα χρήσης του υφιστάμενου λιμανιού, όταν επιβάλλεται από τις καιρικές συνθήκες.

Επιγραμματικά παρουσιάστηκαν και πιθανές πηγές χρηματοδότησης των έργων όπως και προτάθηκε να αναληφθεί η παρακολούθηση της όποιας πρότασης προκριθεί είτε από μία ομάδα κρούσης από το Δήμο, είτε να αναζητηθεί εξειδικευμένη φορέας.

1. ΛΙΜΑΝIA

Τοποθέτηση Γιάννη Καραβασίλη:

Σας καλέσαμε σήμερα για να σας παρουσιάσουμε τις σκέψεις μας και τις προγραμματικές μας θέσεις για τις λιμενικές υποδομές του νησιού μας. Θέλουμε να ανοίξει ο διάλογος και επιτέλους να μπει μία λογική για την υλοποίηση αυτών που η χιακή κοινωνία θα επιλέξει.

Τα μεγάλα θέματα στη Χίο "ανοίγουν" συνήθως σε εκλογική βάση. Ο καθένας καταθέτει το "μεγάλο του όνειρο" χωρίς κανέναν σχεδιασμό και στη συνέχεια εγκλωβίζει την συζήτηση σε αυτό χωρίς τις απαραίτητες προϋποθέσεις. Με αποτέλεσμα να συζητάμε μόνιμα και να μην υλοποιούμε.  Μάλιστα κάποιοι θεωρούν ότι έχουν επιτελέσει και το καθήκον τους και φταίνε οι άλλοι που δεν γίνεται πράξη το όνειρό τους.

Εδώ και 20 χρόνια κατατίθενται σκέψεις, σχέδια και άλλα και βρισκόμαστε στο ίδιο σημείο. Ή μάλλον για το κεντρικό λιμάνι σε ακόμη χειρότερο σημείο. Για εμάς έχει αξία να υπάρξει μία δέσμευση σε έναν υλοποιήσιμο σχεδιασμό. Η υλοποίηση τέτοιων υποδομών υπερβαίνει το χρόνο θητείας μίας δημοτικής αρχής και χρειάζεται να υπάρξει επιλογή του τι θα γίνει και δέσμευση στο να γίνει.

Ο Γιάννης Σιδεράτος θα σας παρουσιάσει τη μέχρι σήμερα κατάσταση. Θα καταδειχτεί ότι πρακτικά είμαστε στο ίδιο σημείο. Και η σημερινή δημοτική αρχή και ειδικά ο κ. Κάρμαντζης δεν είναι καθόλου άμοιρος ευθυνών. Υπήρξε επικεφαλής του λιμενικού ταμείου, βουλευτής, αντιπεριφερειάρχης και δήμαρχος. Τι έχει κάνει για το λιμάνι; Το απόλυτο τίποτα. Λόγια, φωτογραφίες και αναζήτηση κάποιου άλλου που ευθύνεται λες και ο ίδιος είναι παρατηρητής. Λιμάνι σύγχρονο δεν έχουμε, αλλά έχουμε πεζοδρόμια. Αυτό θεωρούν κατόρθωμα! Η φτωχιά προκυμαία και η πλευρά του λιμανιού προς το Χανδρή ακόμη περιμένει την ολοκλήρωση των πεζοδρομίων. Όπως πάντα μισά έργα με προεκλογική κυρίως σκοπιμότητα.

Επιπλέον ετοιμάζεται masterplan αλλά ταυτόχρονα και χωρίς να είναι έτοιμο μιλάμε για χωροθέτηση υδατοδρομίου. Κανείς δεν γνωρίζει εάν το ένα έργο λαμβάνει υπόψη το άλλο. Μιλάμε για την αίθουσα επιβατών εξωτερικού που έχουν ανακοινώσει μέχρι σήμερα 10 φορές, αλλά ταυτόχρονα σχεδιάζουν υποδομές υποδοχής και σε τυχόν επέκταση του λιμανιού. Κύβοι και κέραμοι, αντί σχεδίου.

Επίσης να πούμε ότι λιμενικές υποδομές δεν είναι μόνο το λιμάνι της Χίου και το λιμάνι των Μεστών. Είναι και τα Λημνιά που ακόμη αναμένουμε να μάθουμε τι γίνεται. Είναι και η μαρίνα. Είναι και το λιμάνι των Καρδαμύλων. Και η ιχθυόσκαλα. Και οι υποδομές που εξυπηρετούν τους ερασιτέχνες ψαράδες μας.

Για εμάς ο όποιος σχεδιασμός χρειάζεται να είναι όχι μόνο σε γνώση αλλά και να έχει τη μέγιστη δυνατή συναίνεση της χιακής κοινωνίας. Για αυτό το λόγο έχουμε προτείνει και εφόσον επιλεγούμε ως δημοτική αρχή πρόκειται να δημιουργήσουμε, να θεσμοθετήσουμε τη λειτουργία ενός οργάνου όλων των επιστημονικών, παραγωγικών και κοινωνικών φορέων της Χίου το οποίο να διαβουλεύεται και να επιζητά τη βέλτιστη λύση για τα θέμα του νησιού. Ας σκεφτούμε ότι ακόμη και ο σημερινός σχεδιασμός δεν είναι σε γνώση κανενός! Ποια λύση θα προτείνει το masterplan δεν το γνωρίζει κανείς. Αυτό θα μπορούσε να έχει λυθεί με τη λειτουργία του οργάνου και ο κάθε φορέας από τη θέση να συνέβαλε στη λύση και στην υλοποίηση.

Παράλληλα χρειάζεται να είναι ενήμεροι και κατά το δυνατό συμμέτοχοι και οι δημότες. Έχουμε προτείνει και ένα σύστημα ηλεκτρονικής διαβούλευσης όπου ο κάθε δημότης θα μπορεί να καταθέτει τη γνώμη του. Αυτό δοκιμαστικά θα το θέσουμε σε λειτουργία μέσω της σελίδας μας. (Θα σας πει ο Γιώργος Μελέκος σχετικά με αυτό).

Το ΧΙΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ έχει επεξεργαστεί προτάσεις τις οποίες και θα ακούσετε σήμερα. Και μιλώ για προτάσεις γιατί θέλουμε από αυτές με συμμέτοχο τους δημότες να προκύψουν οι λύσεις.

Το τρίπτυχο διαφάνεια – διαβούλευση – υλοποίηση αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της λογικής που έχουμε για τη λειτουργία του Δήμου. Είμαστε σίγουροι ότι εφόσον το μήνυμά μας φτάσει σε όλη τη Χίο η αλλαγή στο Δήμο, με την εμπιστοσύνη των Χιωτών θα φέρει και την αλλαγή στη Χίο. Αν με δύο λόγια μπορώ να περιγράψω το όραμά μας για τη Χίο, θα σας έλεγα ότι επιδιώκουμε το νησί μας να γίνει τόπος που μπορούν τα παιδιά μας, με ασφάλεια να ξεδιπλώσουν τις δημιουργικές τους δυνατότητες.

 

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΑΡΑΧΑΛΙΟΥ

Όπως και ο επικεφαλής μας είπε εισαγωγικά για εμάς οι λύσεις απαιτούν γνώση, διαβούλευση, σχεδιασμό και τελικά προγραμματισμό υλοποίησης. Στο πλαίσιο που έθεσε καταθέτουμε τις επεξεργασίες μας.

Για εμάς οι 2 σημαντικές λιμενικές υποδομές απαιτείται να συνεργάζονται. Για αυτό μιλάμε για σύστημα λιμένων που μπορούν να λειτουργήσουν με πολλαπλασιαστικά οφέλη.

Ο λιμένας των Μεστών χρειάζεται να αποκτήσει τις χερσαίες υποδομές ώστε να μπορεί να λειτουργήσει τόσο ως πύλη προς την ηπειρωτική χώρα και άλλα νησιά, όσο και ως πύλη Schengen. Χρειάζεται και να αναλαμβάνει έργο και κυρίως να είναι έτοιμος οψέποτε ανοίξει μεγαλύτερο ακτοπλοϊκό έργο από τη Ραφήνα ή το Λαύριο. Αντιλαμβανόμαστε ότι στην περίπτωση αυτή η Χίος γίνεται προορισμός ακόμη και Σαββατοκύριακου.

Ταυτόχρονα όμως θα πρέπει να δούμε και σημαντικές βελτιώσεις στο οδικό δίκτυο σύνδεσης των Μεστών με την πόλη, αλλά και τις άλλες περιοχές της Χίου. Και μιλάμε κατ’ ελάχιστο για βελτιώσεις, εάν όχι για έναν νέο ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Γιατί σκεφτείτε 10 – 15 νταλίκες και 100 ΙΧ να κινούνται στο σημερινό οδικό δίκτυοταυτόχρονα σε διάστημα μισής ώρας το τι μπορεί να σημαίνει. Όπως επίσης και κάποιος να θέλει να φτάσει στα Καρδάμυλα και ότι έχει κερδίσει σε χρόνο από το ακτοπλοϊκό δρομολόγιο να το καταναλώνει για να φτάσει στα Καρδάμυλα.

Αυτό ως σχεδιασμός προϋποθέτει άμεση και δημιουργική συνεννόηση με την περιφέρεια.

Για το λιμάνι της πόλης φαίνεται ως αξιόπιστη διέξοδος στη σημερινή κατάσταση, μαζί με τις απαραίτητες επεμβάσεις στο υφιστάμενο λιμάνι η επέκταση στο νοτιοανατολικό σημείο. Όμως θα πρέπει να δούμε το μέγεθος. Χρειάζονται για παράδειγμα 150 στρέμματα; Αποτελεί αποτελεσματική λύση μόνο μία προβλήτα για να δένουν τα κρουαζιερόπλοια και να εξυπηρετείται εποχιακά η ακτοπλοΐα; Θεωρούμε ότι μία προσαρμοσμένη στα μεγέθη του νησιού λύση, λαμβάνοντας υπόψη και το θέμα των περιορισμών από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας μπορεί να αποτελεί λύση. Αυτό μαζί με την επίχωση των σημερινών θέσεων πρόσδεσης (στο ύψος του δοντιού του λιμεναρχείου) ώστε να εξυπηρετούνται 3 θέσεις, και να δοθεί χώρος στην παλιά προκυμαία να ανασάνει. Και τις παρεμβάσεις στα σημεία που υφίστανται προβλήματα και εκβάνθυνση.

Και όλα τα σχέδια μπορεί να είναι «φίνα και ωραία» αλλά πρέπει να είναι και εφικτά. Τι σημαίνει εφικτότητα; Να μπορούν να αδειοδοτηθούν. Να μπορούν να χρηματοδοτηθούν.

Η χρηματοδότηση για ιδιαίτερα μεγάλες υποδομές δεν είναι κάτι που μπορεί να επιτευχθεί εύκολα. Η Χίος ανήκει στο διευρυμένο δίκτυο του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών. Κατά συνέπεια η χρηματοδότηση δεν μπορεί να αφορά σε μεγάλες κατασκευές, αλλά κυρίως σε παρεμβάσεις βελτίωσης και αειφόρου διαχείρισης.Μάλιστα ο σχετικός κανονισμός προσδιορίζει τις χρηματοδοτήσεις για το εκτεταμένο δίκτυο με ορίζοντα το 2050.

Περαιτέρω το Υπουργείο Ναυτιλίας σε συμφωνία του με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για χρηματοδότηση έργων συμπεριέλαβε και λιμενικές υποδομές, χωρίς μέχρι στιγμής να είναι γνωστό σε ποιο ύψος καθώς το σύνολο της δανειακής σύμβασης για το πρόγραμμα ΝΕΑΡΧΟΣ (όπως το ονομάζει)  ανέρχεται σε 200 εκ. € γιαόλη την Ελλάδα. Άρα εδώ δεν μπορεί να πάει κάποιος και να πει θέλω ένα έργο 100 εκ € όπως αντιλαμβάνεστε.

Και τέλος θα πρέπει να δούμε τα προγράμματα του ΕΣΠΑ το τι μπορούν να καλύψουν.

Αυτά όμως θέλουν να στοχοποιηθούν από σήμερα ως πηγές. Παράλληλα να τρέχουν οι διαδικασίες για το masterplan,  τη χρηματοοικονομική μελέτη, τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (στρατηγικού χαρακτήρα) και βεβαίως το μεγάλο θέμα που λέγεται αδειοδοτήσεις.

Εδώ θα πρέπει να επιλέξουμε το τι μπορούμε και το τι θέλουμε. Έχουμε τη δυνατότητα να το τρέξουμε από το σημερινό δυναμικό του δήμου, πιθανά με μία ομάδα κρούσης που θα ασχολείται με αυτό; Δύσκολο, πιθανά. Στην περίπτωση που δεν μπορούμε ποιος θα το κάνει; Θα μπορούσε η ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ η οποία και έχει υψηλή εξειδίκευση στα διευρωπαϊκά δίκτυα. Αυτό θα πρέπει να διερευνηθεί και να αποφασιστεί.

Και θα μπορούσε κανείς να αναφέρει και άλλα θέματα.

Για να γίνουν όλα αυτά χρειάζεται γνώση και σχεδιασμός και όχι ντουφεκιές στον αέρα. Ό,τι δηλαδή κάνει σήμερα η δημοτική αρχή. Πετάμε κάτι στον αέρα και μετά φταίνε οι άλλοι.

Εμείς ως ΧΙΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ, ως ομάδα με συνοχή, με δημιουργική σκέψη και συλλογική δράση, κάνουμε σχεδιασμούς που να μπορούν να πατάνε στα πόδια τους, να λύνουν προβλήματα και να μπορούν να υλοποιηθούν. Καταθέτουμε προτάσεις, (που εάν το 20% είχε εισακούσει η σημερινή δημοτική αρχή, πράγματι θα είχαν γίνει βήματα.) Προφανώς δεν διεκδικούμε το αλάθητο. Αυτό είναι προνόμιο άλλων.

Το ΧΙΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ έχει και τη διάθεση και τη γνώση να κάνει την αλλαγή στο Δήμο. Και αυτή η αλλαγή μπορούμε να εγγυηθούμε ότι θα οδηγήσει σε αλλαγή στη Χίο.

 

2. limenas xiou1

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΓΙΑΝΝΗ ΣΙΔΕΡΑΤΟΥ

Η σημερινή παρουσίαση γίνεται με αφορμή τα τελευταία γεγονότα τα οποία συνέβησαν και αφορούν τις βασικές πύλες εισόδου από θαλάσσης στο νησί μας.

Έτσι ενώ έχουμε την τύχη να έχουμε δύο λιμάνια σε Ανατολή &  Δύση,  τελικά καταφέραμε, γιατί περί κατορθώματος πρόκειται, να είναι απαξιωμένα και τα δύο!

Δυστυχώς οι βασικοί άξονες υποδομής δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί και ακόμα ψαχνόμαστε.

Όπως με το αεροδρόμιο έτσι και η χωροθέτηση του λιμανιού της πόλης εξελίσσεται σε νέο  γόρδιο δεσμό.

Άλλα νησιά εξυπηρετούνται συνήθως από ένα μικρό μόλο, σε σχέση με το δικό μας μεγάλο λιμάνι. Όμως αυτά έχουν την τύχη να διαθέτουν φυσικούς κόλπους προστατευμένους από τις καιρικές συνθήκες , σε αντίθεση με την Χίο στην οποία η ανατολική της πλευρά δεν διαθέτει. Γι αυτό και η χωροθέτηση του Λιμανιού των Μεστών εντός του φυσικού κόλπου είναι απόλυτα πετυχημένη.

Όσον αφορά τον Λιμένα Χίου :

Αυτό που δεν είναι ευρέως γνωστό είναι το πόσες "λύσεις" - μελέτες έχουν προταθεί για νέα χωροθέτηση ή βελτίωση του υπάρχοντος Λιμένα και τελικά καμία δεν έχει προχωρήσει.

Στα τελευταία 20 σχεδόν χρόνια έχουν προταθεί 7 διαφορετικές λύσεις. Δηλαδή κάθε τρία χρόνια έχουμε και μία νέα πρόταση! Αυτό από μόνο του δείχνει την στασιμότητα στην οποία βρισκόμαστε.

Φαίνεται όμως ότι καμία λύση από αυτές που κατά καιρούς έχουν  προταθεί δεν διαθέτει συντριπτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με την ήδη υπάρχουσα χωροθέτηση.

Η τωρινή λειτουργία του Λιμένα Χίου έχει ως βασικό μειονέκτημα τους ανύπαρκτους χερσαίους χώρους και την ανεπάρκεια της κυκλοφοριακής σύνδεσης με κεντρικές οδικές αρτηρίες του νησιού. Έτσι ενώ η αύξηση των χερσαίων χώρων θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί  με μερικό μπάζωμα στο ύψος του λιμεναρχείου η ύπαρξη του Μνημείου του Κάστρου καθιστά αδύνατη τη δημιουργία νέας οδού με σκοπό την διοχέτευση της κυκλοφορίας πέραν της οδού Προκυμαίας. Αυτός είναι και ο λόγος που η χωροθέτηση σε πολλές προτάσεις μεταφέρεται στην ανατολική πλευρά (προς το ξενοδοχείο Χανδρής). Βασικό και πολύ σημαντικό πλεονέκτημα της υπάρχουσας θέσης πρόσδεσης των πλοίων (πλησίον καφενείου Μουχανού) είναι η ολική προστασία έναντι των ανέμων .

Στην προσπάθεια να γίνουν κοινό κτήμα όλων των Χιωτών και να ανοίξει ένας ουσιαστικός διάλογος,  παρουσιάζονται σχεδόν όλες οι προτάσεις .

Παρουσιάζεται και αυτή που σήμερα εξετάζεται στο πολυσυζητημένο και αναμενόμενο master plan.

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ αναλυτικά ξεκινώντας με χρονολογική σειρά:

* 1. (Α ). ΕΤΟΣ 2005 Πρόταση Σταύρου Μιχαηλίδη. Βασικό μειονέκτημα της πρότασης οι λιγοστοί χερσαίοι χώροι και ότι η Νότια πλευρά έχει μικρό βάθος για τα πλοία ακτοπλοΐας σε σχέση με την Βόρεια.

* 2. (Β).  ΕΤΟΣ 2006 Παρεμφερής πρόταση Κάρμαντζη - Αζοράκου με σαφώς βελτιωμένους τους χερσαίους χώρους αλλά πάλι με στενό διάδρομο προσέγγισης του πλοίου για οχήματα και επιβάτες.

* Το 2013 τμήμα του λιμανιού , περίπου τα 2/5, πέρασε στο ΤΑΙΠΕΔ ώστε να συνδεθεί με την μαρίνα στο Καστέλο και να γίνει δελεαστική η προσέλκυση επενδυτών. Επομένως οι δύο προηγούμενες προτάσεις βρίσκονται χωροθετημένες σε χώρο του ΤΑΙΠΕΔ άρα είναι οριστικά εκτός συζήτησης .

* 3. (Γ). ΕΤΟΣ  2010 Νέο λιμάνι στο Κοντάρι (Πολύδωρας Λαμπρινούδης ). Τεράστιο έργο, φαραωνικού τύπου που πολύ δύσκολα θα τύχαινε χρηματοδότησης. Οι αρχικές εκτιμήσεις το ανέβαζαν στα 80εκατ €! Εγκαταλείφτηκε γρήγορα από την επόμενη δημοτική αρχή. 

*4. (Δ).  ΕΤΟΣ 2013 Πρόταση Μουτζούρη ως γενικός γραμματέας προς το  Υπουργείο Ναυτιλίας και τότε Υπουργό τον Μουσουρούλη,  με τρεις διαφορετικές λύσεις . Η πρώτη λύση είναι θεωρητική αφού απαιτούσε καθαίρεση ιστορικού κτηρίου και των παλαιών ναυτόνων ( Καφέ Μπούρτζι). Η δεύτερη λύση αύξανε κατά πολύ τους χερσαίους χώρους εκεί που δένουν σήμερα τα πλοία με μπάζωμα στο ύψος του παρκινγκ του λιμεναρχείου. Η τρίτη λύση  δημιουργούσε δύο θέσεις στάθμευσης πλοίων στην περιοχή του κόκκινου φαναριού χωρίς εκτεταμένο μπάζωμα για την δημιουργία χερσαίων χώρων.

* 5. (Ε). ΕΤΟΣ 2017 Παρουσιάζεται το master plan για το λιμάνι της Χίου επί δημαρχίας Βουρνού. Κύρια χαρακτηριστικά η δημιουργία μεγάλης μαρίνας 340 θέσεων, η εκβάθυνση του υπάρχοντος λιμανιού, η θέση για κρουαζιερόπλοια εντός, η μεταφορά της ακτοπλοϊκής δραστηριότητας εξωτερικά του λιμένα με δημιουργία κτηριακών εγκαταστάσεων και τεραστίων χερσαίων χώρων. Μειονεκτήματα : η έκθεσή του σε άσχημες καιρικές συνθήκες, οπότε τα πλοία θα πρέπει να δένουν όποτε χρειαστεί εσωτερικά στην σημερινή θέση, ότι βρίσκεται πολύ κοντά στον άξονα του αεροδιαδρόμου και η διευθέτηση της κυκλοφορίας λόγω των στενών οδών.

* 6. (ΣΤ). ΕΤΟΣ 2019 Νέα μελέτη, αυτήν την φορά από την Τεχνική Υπηρεσία Χίου, αφήνει το χώρο του ΤΑΙΠΕΔ εκτός μελέτης , αυξάνει τους χερσαίους εσωτερικούς χώρους για την εξυπηρέτηση ακτοπλοΐας , γίνεται  τοποθέτηση εξωτερικού προβλήτα για τα κρουαζιερόπλοια, νέα στάθμευση πλοίου εσωτερικά του λιμένα με κατεύθυνση ανατολή -δύση και με την δημιουργία τεράστιων χερσαίων χώροι. Μειονεκτήματα η προτεινόμενη νέα θέση στάθμευσης του πλοίου και η διευθέτηση της κυκλοφορίας οχημάτων από τις νέες εγκαταστάσεις του λιμένα.

* 7.(Ζ). ΕΤΟΣ 2021 Δεν υιοθετείται ούτε το προτεινόμενο σχέδιο της Τεχνικής Υπηρεσίας Χίου και επανέρχεται με μικρές παραλλαγές το αρχικό master plan του Βουρνού, τοποθετώντας εσωτερικά του λιμένα στάθμευση περιστασιακά για την Ακτοπλοΐα μαζί με τα κρουαζιερόπλοια. Η περιοχή μαρίνας μειώνεται και παραμένει μόνο στον χώρο της δικαιοδοσίας του ΤΑΙΠΕΔ.

Μετά από όλες τις άνω προτάσεις είναι απαραίτητο να γίνουν κάποιες επισημάνσεις

για τον ΛΙΜΕΝΑ ΧΙΟΥ :

1.  Έχουμε χάσει ολόκληρες δεκαετίες χωρίς να έχει γίνει απολύτως τίποτα για την βελτίωση του. Σχέδια επί σχεδίων και μελέτες επί μελετών, αλλά το αποτέλεσμα ανύπαρκτο.

2.  Από τα παραπάνω που παρουσιάστηκαν φαίνεται ότι κάθε λύση έχει και τα τρωτά της σημεία .

3. Η τωρινή εσωτερική θέση στάθμευσης του πλοίου σε δυσμενείς καιρικές  συνθήκες δείχνει ότι είναι αναντικατάστατη.

4. Η πρόσδεση του πλοίου ανατολικά κοντά στην περιοχή του Χανδρή φαίνεται ότι δίνει λύσεις αλλά από την άλλη θα πρέπει να διερευνηθεί αν θα επιλεχθεί εκτεταμένο μπάζωμα το οποίο ναι μεν θα προσφέρει θέσεις στάθμευσης και πλεονάζοντες χερσαίους χώρους αλλά από την άλλη θα υπάρχει μεγάλο κόστος με αμφίβολη χρηματοδότηση, καθυστέρηση στην υλοποίηση και μερική αλλοίωση της φυσιογνωμίας της πόλης ή θα γίνει μία πιο ήπια και οικονομικότερη παρέμβαση.

5. Η αύξηση των χερσαίων χώρων στην περιοχή του λιμεναρχείου φαίνεται ότι θα βελτιώσει κατά πολύ την ασφάλεια όπως και η εκβάθυνση του υπάρχοντος Λιμένα κρίνεται αναγκαία.

6. Μεγάλο ερωτηματικό παραμένει ο χώρος του ΤΑΙΠΕΔ και η αξιοποίηση του σε μαρίνα.

όσον αφορά τον ΛΙΜΕΝΑ ΜΕΣΤΩΝ :

Η χωροθέτησή του είναι απόλυτα πετυχημένη και έχει μοναδικά χαρακτηριστικά λόγω του φυσικού κόλπου . Όμως ο λιμένας Μεστών παραμένει αναξιοποίητος και ημιτελής . Είναι απαραίτητο να κατασκευαστούν οι κτηριακές υποδομές και να βελτιωθεί το οδικό δίκτυο Χίου -Μεστών. Η Χίος είναι σημαντικό να διαθέτει δύο ολοκληρωμένες πύλες εισόδου σε Δύση και Ανατολή.  Φαίνεται ότι η τύχη του λιμανιού των Μεστών είναι απόλυτα συνδεδεμένη, τουλάχιστον για την ακτοπλοϊκή σύνδεση, με το Λαύριο ή την Ραφήνα. Για το Λαύριο ή την Ραφήνα καθοριστικός παράγοντας είναι η σύνδεση τους με τον προαστιακό , έργο όμως που ήδη έχει καθυστερήσει 15 χρόνια.

  Όσο αυξάνεται η επισκεψιμότητα και η εμπορική κίνηση στο νησί τόσο το λιμάνι των Μεστών θα μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο εξαιτίας των πεπερασμένων δυνατοτήτων του Λιμανιού της Πόλης της Χίου.

Αυτά, όσον αφορά τις λιμενικές υποδομές σε Χίο και Μεστά.

Κλείνοντας θα ήθελα να τονίσω ότι οι δεκαετίες περνάνε αλλά οι βασικές πύλες εισόδου για το νησί μας ακόμα παραμένουν το ζητούμενο.

3. ΛΙΜΑΝΙ mesta

10. ΑΞΟΝΑΣ ΑΕΡΟΔΙΑΔΡΟΜΟΥ

 

 

Rate this item
(0 votes)