AegeanReport - Με αγάπη για το Βόρειο Αιγαίο! Ειδήσεις, παράδοση, πολιτική, καλλιτεχνικά, πολιτισμός.
Το Καλάθι του νοικοκυριού: Κάνει ντεμπούτο την Τρίτη 2 Νοεμβρίου στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ. Τι θα συμβεί με τις ηλεκτρονικές αγορές.
Σε εφαρμογή τίθεται από την Τρίτη 2 Νοεμβρίου το «καλάθι του νοικοκυριού» στα σούπερ μάρκετ. Πρόκειται για τη λίστα των 51 προϊόντων, στην οποία το σούπερ μάρκετ υποχρεούται να βάλει μια μάρκα, έναν κωδικό στον οποίο θα πρέπει να μην υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις των τιμών.
Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, αύξηση μπορεί να υπάρξει ακόμα και στα προϊόντα που θα περιληφθούν στο «καλάθι», θα πρέπει όμως να είναι μικρότερη από την αύξηση στα υπόλοιπα προϊόντα της κατηγορίας του.
Ουσιαστικά δηλαδή μπαίνει φρένο στα περιθώρια κέρδους. Για παράδειγμα προϊόν που κόστιζε 1 ευρώ με κέρδος στο σούπερ 0.05 ευρώ/προϊόν και πάλι μπορεί να φτάσει τα 2 ευρώ αλλά το κατάστημα δεν μπορεί να βγάλει μεγαλύτερο κέρδος από το 5% που έβγαζε.
Ισχύει και για τις ηλεκτρονικές αγορές
Σύμφωνα με το ΦΕΚ, το καλάθι θα ισχύει και για τις ηλεκτρονικές αγορές των καταναλωτών, οι οποίοι θα πρέπει να ενημερώνονται για τα προϊόντα που συμμετέχουν στην ενέργει. Το ΦΕΚ αναφέρει ότι οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου έχουν υποχρέωση να διαθέτουν τα προϊόντα στο καλάθι σε προσιτή τιμή, συγκριτικά με τα υπόλοιπα προϊόντα της ίδιας κατηγορίας που δεν ανήκουν στο καλάθι.
Οι επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να ενημερώνουν τους καταναλωτές για την εκάστοτε σύνθεση του καλαθιού, είτε προσέρχονται φυσικά είτε ψηφιακά τα καταστήματά τους.
Ανανεώνεται κάθε Τετάρτη
Το καλάθι θα ανανεώνεται κάθε Τετάρτη, τα προϊόντα θα έχουν ειδική σήμανση όμως καταναλωτικές οργανώσεις αναρωτιούνται τι θα γίνει αν τα σούπερ μάρκετ βάλουν στο καλάθι προϊόντα μικρής κατανάλωσης τα οποία έτσι και αλλιώς ελάχιστοι προτιμούν ή προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Ουσιαστικά στην πράξη μπαίνει ένας προβολέας στις τιμές των σούπερ μάρκετ και έτσι οι τιμές θα είναι υπό συνεχή παρακολούθηση αν και πολλοί εκτιμούν πως τελικά το σύστημα δύσκολα θα δουλέψει.
Επισκέψεις Άδωνι – Παπαθανάση στα σούπερ μάρκετ
Δέκα καταστήματα αλυσίδων σούπερ μάρκετ πρόκειται να επισκεφθούν αύριο ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, ο Αναπληρωτής Υπουργός Νίκος Παπαθανάσης, ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, ο Διοικητής της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) Χαράλαμπος Μελισσινός και ελεγκτές της ΔΙΜΕΑ για το καλάθι του νοικοκυριού, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, με την ακόλουθη σειρά:
- 08:00 – ΜΑΣΟΥΤΗΣ (Χλόης 1 & Οδός Πεντέλης, Μαρούσι 151 26)
- 08:30 – LIDL (Λεωφόρος Δημοκρατίας 4-6, Μελίσσια 151 27)
- 09:00 – ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ (Ελευθερίου Βενιζέλου 16 & Σουλίου, Μελίσσια 151 27)
- 09:30 – ΚΡΗΤΙΚΟΣ (Λεωφόρος Πηγής 67, Μελίσσια 151 27)
- 10:00 – MY MARKET (Λεωφόρος Πεντέλης 120-126, Βριλήσσια 152 38)
Οι κρεοπώλες
Λίγο πριν από την έναρξη του μέτρου αντιδράσεις υπάρχουν από τους κρεοπώλες που δεν εντάσσονται σε αυτό, κάνοντας λόγο για «αθέμιτο ανταγωνισμό» ενώ οι αρτοποιοί παρά τις αυξήσεις στην τιμή του αλευριού ξεκαθαρίζουν στο Newsbomb.gr ότι θέλουν να μείνουν εκτός καλαθιού.
Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα αναφέρει στο Newsbomb.gr, o πρόεδρος της Ένωσης Κρεοπωλών Αθήνας, Βασίλης Ντεληφιλιππίδης: «o λόγος που ζητάμε να ενταχθούμε στο καλάθι του νοικοκυριού είναι διότι με αυτό το μέτρο ο καταναλωτής ωθείτε προς τα σούπερ μάρκετ κάτι το οποίο θεωρούμε ότι αποτελεί αθέμιτο ανταγωνισμό αφού αποκλείονται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Κατά τα άλλα δεν θεωρούμε ότι το συγκεκριμένο μέτρο θα δουλέψει. Επίσης, θα πρέπει να τονίσουμε ότι αυτήν τη στιγμή τα κρεοπωλεία πουλάμε στο κόστος και πατά τις κλιμακωτές αυξήσεις από πέρσι τον Ιανουάριο που μέχρι σήμερα φτάνει το 25% έχουμε προσιτές τιμές. Ωστόσο έχει σημειωθεί μείωση της κατανάλωσης. Παρόλα αυτά ο κλάδος μας έχει αντέξει και άλλες κρίσης και θεωρούμε ότι θα αντέξουμε και αυτή. Μην ξεχνάμε ότι ήμαστε ο μοναδικός κλάδος στη χώρα με μηδενική ανεργία».
Και προσθέτει:«Στεκόμαστε στον παραγωγό και τον καταναλωτή και πιστεύουμε ότι και αυτή την φορά ο κόσμος θα σταθεί δίπλα μας και θα ξεπεράσουμε την κρίση αυτή».
Οι αρτοποιοί
Από την πλευρά της η κα. Ελισάβετ Κουκουμέρια, πρόεδρος του Σωματείου Αρτοποιών Θεσσαλονίκης σημειώνει στο Newsbomb.gr σχετικά με το θέμα: «Τα αρτοποιία δεν επιθυμούμε να ενταχθούμε στο καλάθι του νοικοκυριού το οποίο άλλωστε θεωρούμε ότι αποτελεί ένα επικοινωνιακό τρικ, ένα πυροτέχνημα το οποίο δεν θα έχει κανέναν αποτέλεσμα. Θα πρέπει να πούμε ότι τα αρτοποιεία πουλάμε στο κόστος και μέχρι στιγμής έχουμε προσιτές τιμές στα προϊόντα μας.
Επίσης τα αρτοποιεία έχουν δώσει “εξετάσεις” όσον αφορά το κοινωνικό τους πρόσωπο και έχουμε αποδείξει ότι βοηθάμε και στεκόμαστε δίπλα στον καταναλωτή που έχει ανάγκη».
Και συμπληρώνει: «Όσον αφορά το συσκευασμένο και τυποποιημένο ψωμί που πουλάνε τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι όσον αφορά το συσκευασμένο δεν έχει καμία σχέση με το φρέσκο ενώ τυποποιημένο πωλείται 4 ευρώ το κιλό και πάνω.
Θα πρέπει επίσης να τονίσουμε ότι ο κλάδος μας αποτελείται από 14.400 επιχειρήσεις και εκ των πραγμάτων υπάρχει μια αδυναμία στη συνεννόηση προκειμένου να επιτευχθεί η συμμετοχή μας σε ένα τέτοιο μέτρο».
51 προϊόντα σε σούπερ μάρκετ – Κάθε Τετάρτη λίστα
Το Υπουργείο Ανάπτυξης έδωσε τη Δευτέρα στη δημοσιότητα το σήμα, με το οποίο θα επισημαίνονται τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού». Πρόκειται για 51 προϊόντα, τα οποία βάσει συμφωνίας κυβέρνησης – σούπερ μάρκετ, δεν θα ακριβαίνουν.
Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση, κατ’ εφαρμογήν του άρθρου 87 του Ν. 4986/2022, οι επιχειρήσεις υπεραγορών τροφίμων και άλλων προϊόντων που ασκούν δραστηριότητες λιανικής πώλησης (σούπε μάρκετ) με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90.000.000 ευρώ ετησίως, υποχρεούνται να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων («καλάθι του νοικοκυριού») που είναι απαραίτητα για αξιοπρεπή διαβίωση και ειδικότερα ένα τουλάχιστον προϊόν από τις εξής 51 κατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο «καλάθι του νοικοκυριού».
Τα προϊόντα στο «καλάθι του νοικοκυριού»
1 Ρύζι
2 Ψωμί για τόστ
3 Ψωμί φραντζόλα (τυποποιημένο/συσκευασμένο)
4 Φρυγανιές
5 Μακαρόνια Νο 6
6 Αλεύρι για όλες τις χρήσεις
7 Όσπρια (ένα τουλάχιστον είδος)
8 Γαλοπούλα ή/και πάριζα
9 Κατεψυγμένα ψάρια
10 Νωπό χοιρινό (συσκευασμένο ή μη)
11 Νωπό κοτόπουλο (συσκευασμένο ή μη)
12 Γάλα φρέσκο πλήρες
13 Γάλα φρέσκο χαμηλά λιπαρά
14 Γάλα εβαπορέ
15 Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
16 Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά
17 Τυρί φέτα
18 Τυρί γκούντα
19 Τυρί με χαμηλά λιπαρά
20 Χυμός τομάτας διατηρημένος
21 Αυγά (κλωβοστοιχίας και αχυρώνα)
22 Μαργαρίνες
23 Παρθένο ελαιόλαδο
24 Ηλιέλαιο
25 Κατεψυγμένα λαχανικά (τουλάχιστον ένα από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια)
26 Λευκή ζάχαρη
27 Φόρμουλα μωρών (παιδικές τροφές)
28 Γάλα βρεφικής ηλικίας (παιδικές τροφές)
29 Ελληνικός καφές
30 Στιγμιαίος καφές
31 Γαλλικός καφές
32 Τσάι ή χαμομήλι
33 Κακάο σε σκόνη
34 Χυμός πορτοκάλι
35 Απολυμαντικά χεριών / αντισηπτικά
36 Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες)
37 Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες
38 Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
39 Χαρτί κουζίνας
40 Χαρτί υγείας
41 Οδοντόκρεμες
42 Σερβιέτες
43 Ταμπόν
44 Σαμπουάν
45 Σαπούνια σε στερεή κατάσταση
46 Πάνες ακράτειας
47 Πάνες για μωρά
48 Μωρομάντηλα
49 Σαμπουάν για μωρά
50 Τροφές για σκύλους
51 Τροφές για γάτες
Ο κατάλογος των καταναλωτικών προϊόντων πρέπει να αποστέλλεται σε εβδομαδιαία βάση, κάθε Τετάρτη. μέχρι τις 9:00 π.μ.
Η αποστολή του καταλόγου προϊόντων για τις επιχειρήσεις που είναι υπόχρεες αποστολής στοιχείων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis θα γίνεται μέσω της ίδιας πλατφόρμας. Για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, η αποστολή των καταλόγων γίνεται με λίστα στην ηλεκτρονική διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..
Η ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού για τα προϊόντα που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού» μπορεί να γίνεται και μέσω ειδικού σήματος που τοποθετείται επί των προϊόντων ή στο φυσικό ή στον ηλεκτρονικό χώρο πώλησής τους ή σε κάθε μέσο με το οποίο τα προϊόντα διαφημίζονται στον καταναλωτή.
Τσουχτερό πρόστιμο σε επιχειρήσεις για καθυστέρηση αποστολής πλήρους καταλόγου
Οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού» μπορούν να αποκτούν πρόσβαση στο ειδικό σήμα αποστέλλοντας σχετικό αίτημα στην ηλεκτρονική διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..
Απαγορεύεται η χρήση του ειδικού σήματος της παρ. 1 από επιχειρήσεις που δεν συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού».
Στις επιχειρήσεις που παραβιάζουν την ως άνω απαγόρευση επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις, σύμφωνα με το άρθρο 13α του ν. 2251/1994.
Αρμόδια αρχή για τον έλεγχο εφαρμογής του «καλαθιού του καταναλωτή» ορίζεται η Διεύθυνση Διαχείρισης Δεδομένων, Στατιστικής και Εποπτείας Ηλεκτρονικού Εμπορίου της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ.
Οι κυρώσεις για μη αποστολή ή ελλιπή αποστολή καταλόγου προϊόντων από τους υπόχρεους (διοικητικό πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης αποστολής πλήρους καταλόγου) επιβάλλονται με απόφαση του Διοικητή της ΔΙΜΕΑ.
Κατά της απόφασης επιβολής προστίμου χωρεί προσφυγή ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων, εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας.
Οι επιβαλλόμενες κυρώσεις εισπράττονται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ) και αποδίδονται στον κρατικό προϋπολογισμό.