AegeanReport - Με αγάπη για το Βόρειο Αιγαίο! Ειδήσεις, παράδοση, πολιτική, καλλιτεχνικά, πολιτισμός.
Πρεμιέρα για το «καλάθι του νοικοκυριού» σήμερα με αρκετές προσδοκίες αλλά και δυσκολίες για την επιτυχία του μέτρου που έχει ως βασικό στόχο τη διατήρηση βασικών αγαθών σε ανταγωνιστικές τιμές.
Tα καταστήματα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ έχουν αναρτήσει τα ειδικά σήματα επί των προϊόντων που δήλωσαν κάθε μία ότι συμμετέχουν στο «καλάθι» τους προσφέροντας στους καταναλωτές μία γκάμα αγαθών στην καλύτερη δυνατή τιμή.
Ήδη η ειδική ιστοσελίδα e-katanalotis.gov.gr/householdBasket έχει μεγάλη επισκεψιμότητα με αποτέλεσμα να υπάρχουν δυσλειτουργίες.
Αν και με βάση την πρόσφατη υπουργική απόφαση, τα σούπερ μάρκετ έχουν περιθώριο ως σήμερα στις 9 το πρωί να κοινοποιήσουν τις λίστες τους στην ειδική πλατφόρμα του υπ. Ανάπτυξης, οι περισσότερες αλυσίδες είχαν σπεύσει να κοινοποιήσουν το «καλάθι» το οποίο συγκρότησαν ήδη από χθες το απόγευμα. Γι αυτό εξάλλου και η περιοδεία του υπ. Ανάπτυξης κ. Αδ. Γεωργιάδη, συνοδεία του αναπληρωτή του κ. Ν. Παπαθανάση, του ΓΓ Εμπορίου Σωτ. Αναγνωστόπουλου και του διοικητή της ΔΙΜΕΑ κ. Χαρ. Μελισσινού σήμερα σε καταστήματα σούπερ μάρκετ των βορείων προαστίων προγραμματίστηκε απ’ την έναρξη του ωραρίου.
«Όπως βλέπουμε από την πρώτη αυτοψία, επειδη υπήρχε μια ανησυχία ότι θα έχουμε προϊόντα μόνο ιδιωτικής ετικέτας, αποδεικνύεται ότι έχουμε και επώνυμα» παρατήρησε ο υπουργός Ανάπτυξης.
Ο Άδωνις Γεωργιάδης εξήγησε, μάλιστα, ότι «η εντολή για τους ελέγχους από την ΔΙΜΕΑ είναι διπλή: έλεγχος σε όλα τα καλάθια για να δούμε ότι είμαστε σε τιμές κάτω της 3ης Οκτωβρίου και δεύτερον να συνεχιστούν οι έλεγχοι για τα πλαφόν. Δεν θα γίνει χαμός σε όλα τα άλλα».
Το μίγμα
Πάντως οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν διατηρήσει το μίνιμουμ που προβλέπει η ρύθμιση, τοποθετώντας 51 προϊόντα – ένα από κάθε κατηγορία που προκαθόρισε το υπουργείο Ανάπτυξης – αν και υπάρχουν περιπτώσεις όπου έχουν συμπεριλάβει περισσότερα, όπως αυτή της ΑΒ Βασιλόπουλος που υπερβαίνει τα 70. Επίσης από μία πρώτη ματιά φαίνεται πως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν βασικό στοιχείο στη σύνθεση των καλαθιών όλων των αλυσίδων με κάποιες αλυσίδες να στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό και άλλες, όπως πχ τα My Market, να επιχειρούν να έχουν μία απόλυτα ισορροπημένη πρόταση με επώνυμα προϊόντα.
Η χρονική διάρκεια ισχύος της λίστας των προϊόντων που παρουσιάζουν από σήμερα οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι μία εβδομάδα ενώ υποχρέωση τους είναι η ενημέρωση των πελατών τους είτε με φυλλάδια, είτε με λίστες στα φυσικά καταστήματα και στα e-shop που διατηρούν χρησιμοποιώντας και την ειδική σήμανση που έχει δημιουργηθεί.
Από εκεί και πέρα υποχρεούνται να δηλώνουν τις τιμές στην πλατφόρμα e-καταναλωτής προκειμένου αφενός να τηρούνται αρχεία και να παρατηρείται η εξέλιξη του μέτρου απ’ τις αρμόδιες Αρχές και αφετέρου να ενημερώνονται οι καταναλωτές και να είναι σε θέση να κάνουν σύγκριση εύκολα μέσω του κινητού τους τηλεφώνου ή του ηλεκτρονικού υπολογιστή.
Γι αυτό το λόγο το τελευταίο διάστημα οι υπεύθυνοι που δημιούργησαν την εφαρμογή δούλευαν επέκταση της προκειμένου να μπορεί να συμπεριληφθεί και το “καλάθι του νοικοκυριού” ως κάτι ξεχωριστό, παράλληλα με τους τιμοκαταλόγους επί συγκεκριμένων βασικών αγαθών που παρακολουθεί από την ενεργοποίηση της η εφαρμογή.
Πληροφορίες ανέφεραν πάντως πως μέχρι χθες γινόταν προσπάθεια να ξεπεραστούν προβλήματα τεχνικής φύσεως στο συγκεκριμένο κομμάτι με πιθανότητα η επέκταση της εφαρμογής να καθυστερήσει κάποιες μέρες. Σε κάθε περίπτωση πηγές απ’ το υπ. Ανάπτυξης σημείωναν στο newmoney ότι θα είναι φυσιολογικά τυχόν μικροπροβλήματα κατά τις πρώτες ημέρες ισχύος του νέου μέτρου.
Τα σούπερ μάρκετ που συμμετέχουν
Σημειώνεται ότι το μέτρο είναι υποχρεωτικό για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ που είχαν το 2021 κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ. Κοινώς τις αλυσίδες «Σκλαβενίτης», «ΑΒ Βασιλόπουλος», Lidl, Μy Market, «Μασούτης», Γαλαξίας, «ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός», Market In, ΣΥΝΚΑ (σ.σ. η δραστηριότητα λιανεμπορίου έχει εξαγορασθεί από τη «Μασούτης»), Bazaar, Discount Markt, «Χαλκιαδάκης», Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες (εξαγοράστηκαν πρόσφατα από την «ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός»). Επίσης στη δράση έχει δηλώσει ότι θα συμμετέχει εθελοντικά και το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ e-fresh.gr
Η πρώτη λίστα
Υπενθυμίζεται πως οι 51 κατηγορίες προϊόντων μέσα απ’ τις οποίες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έκαναν την επιλογή τους για να διαμορφώσουν τη δική τους πρόταση στο «καλάθι του νοικοκυριού» είναι:
1 Ρύζι
2 Ψωμί για τόστ
3 Ψωμί φραντζόλα (τυποποιημένο/συσκευασμένο)
4 Φρυγανιές
5 Μακαρόνια Νο 6
6 Αλεύρι για όλες τις χρήσεις
7 Όσπρια (ένα τουλάχιστον είδος)
8 Γαλοπούλα ή/και πάριζα
9 Κατεψυγμένα ψάρια
10 Νωπό χοιρινό (συσκευασμένο ή μη)
11 Νωπό κοτόπουλο (συσκευασμένο ή μη)
12 Γάλα φρέσκο πλήρες
13 Γάλα φρέσκο χαμηλά λιπαρά
14 Γάλα εβαπορέ
15 Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
16 Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά
17 Τυρί φέτα
18 Τυρί γκούντα
19 Τυρί με χαμηλά λιπαρά
20 Χυμός τομάτας διατηρημένος
21 Αυγά (κλωβοστοιχίας και αχυρώνα)
22 Μαργαρίνες
23 Παρθένο ελαιόλαδο
24 Ηλιέλαιο
25 Κατεψυγμένα λαχανικά (τουλάχιστον ένα από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια)
26 Λευκή ζάχαρη
27 Φόρμουλα μωρών (παιδικές τροφές)
28 Γάλα βρεφικής ηλικίας (παιδικές τροφές)
29 Ελληνικός καφές
30 Στιγμιαίος καφές
31 Γαλλικός καφές
32 Τσάι ή χαμομήλι
33 Κακάο σε σκόνη
34 Χυμός πορτοκάλι
35 Απολυμαντικά χεριών / αντισηπτικά
36 Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες)
37 Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών - χλωρίνες
38 Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
39 Χαρτί κουζίνας
40 Χαρτί υγείας
41 Οδοντόκρεμες
42 Σερβιέτες
43 Ταμπόν
44 Σαμπουάν
45 Σαπούνια σε στερεή κατάσταση
46 Πάνες ακράτειας
47 Πάνες για μωρά
48 Μωρομάντηλα
49 Σαμπουάν για μωρά
50 Τροφές για σκύλους
51 Τροφές για γάτες