Αποφάσεις: Γιατί μας στρεσάρουν οι πολλές επιλογές – Πώς θα απαλλαγούμε από το άγχος

By Απριλίου 24, 2023
Αποφάσεις: Γιατί μας στρεσάρουν οι πολλές επιλογές – Πώς θα απαλλαγούμε από το άγχος

 

Πράγματα που μοιάζουν ασήμαντα, όπως το τι καφέ θα παραγγείλουμε το πρωί ή αν θα μαγειρέψουμε κρέας ή ψάρι, μπορούν να γίνουν αδιόρατη πηγή στρες. Γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί αγχωνόμαστε όταν πρέπει να πάρουμε μια απόφαση και πώς μπορούμε να το ξεπεράσουμε


Αν κατά την είσοδό σας στο σούπερ μάρκετ, η υπάλληλος σας καλούσε να δοκιμάσετε κάποιες από τις πολλές μαρμελάδες, κάθε είδους, που βρίσκονται απλωμένες στον πάγκο, θα σας έπειθε αυτή η γευσιγνωσία να αγοράσετε κάποια; Από τη σκοπιά των οικονομολόγων, η απάντηση θα ήταν μάλλον θετική χάρη στην πληθώρα επιλογών. Για τους ψυχολόγους εντούτοις, τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά…

Το παραπάνω παράδειγμα δεν είναι τυχαίο αλλά εντάσσεται σε μια σειρά πειραμάτων που πραγματοποίησαν το 2000 οι Αμερικανοί ψυχολόγοι Sheena Iyengar Mark Leeper, με τα αποτελέσματα να δείχνουν ότι όσο λιγότερες οι εναλλακτικές, τόσο πιθανότερο να καταλήξει κάποιος σε μια απόφαση. Συγκεκριμένα, το ένα τρίτο σχεδόν (30%) των πελατών αγόρασαν μια μαρμελάδα όταν ο πάγκος είχε έξι γεύσεις, ποσοστό που μειώθηκε σε 3% όταν υπήρχαν 24 γεύσεις.

Αν και η αγορά μιας μαρμελάδας δεν είναι πρόβλημα που θα μας απασχολήσει σε καθημερινή βάση, δεν ισχύει το ίδιο για όλες τις αποφάσεις που καλούμαστε να λάβουμε. «Σχεδόν κάθε πρωί αντιμετωπίζω τα ίδια διλήμματα. Αν πρέπει να ξυπνήσω τη γυναίκα μου με ένα φιλί ή να την αφήσω να κοιμηθεί περισσότερο. Να σηκωθώ από το κρεβάτι ή απλώς να πατήσω το snooze; Και αυτά πριν καν πιώ την πρώτη κούπα καφέ» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Καθηγητής Επιστήμης Λήψης Αποφάσεων στο Πανεπιστήμιο του Southampton, Δρ Yaniv Hanoch, ο οποίος καταπιάνεται σε πρόσφατο άρθρο του στο Conversation με το στρες των καθημερινών αποφάσεων και πώς μπορούμε να το διαχειριστούμε, παραθέτοντας ενδιαφέροντα στοιχεία επιπλέον των μελετών με βαζάκια μαρμελάδας.

Διαβάστε περισσότερα στο kontasou.com

Rate this item
(0 votes)