Αληθινό συμβάν: Φορτηγό πλοίο μεταφοράς τσιμέντου ανατράπηκε – Όλο το πλήρωμα χάθηκε

By Δεκεμβρίου 21, 2022
Αληθινό συμβάν: Φορτηγό πλοίο μεταφοράς τσιμέντου ανατράπηκε – Όλο το πλήρωμα χάθηκε

Ένα μικρό φορτηγό πλοίο μεταφοράς τσιμέντου, με 8 μέλη του πληρώματος ήταν φορτωμένο με τσιμέντο και βρισκόταν σε εν πλω κατά μήκος της Βόρειας Θάλασσας με το πλάνο να είναι να περάσει από το Pentland Firth.

Έχοντας περάσει 24 ώρες ταξιδεύοντας προς περιοχή που υπήρχε επιδείνωση του καιρού και την ολοένα και πιο έντονη θαλασσοταραχή, ο πλοίαρχος ανέφερε αρχικά ότι θα υπήρχε μια καθυστέρηση δύο ωρών στην ώρα άφιξης στη Liverpool bar buoy. Την επόμενη μέρα, λόγω της ολοένα και μεγαλύτερης κακοκαιρίας, ο καπετάνιος με νέα ενημέρωση του ανέφερε ότι θα υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση 10 ωρών στην άφιξη του πλοίου.

Καθώς το πλοίο εισήλθε στο Pentland Firth (βλέπε εικόνα), κράταγε πορεία 270° (πορεία σε σχέση με τον βυθό- COG 272°) και ταχύτητα σε σχέση με τον βυθό- SOG 10,6 κόμβους. Μόλις μπήκε στο Pentland Firth, το πλοίο εντοπίστηκε από το πλήρωμα ενός ferry το οποίο περνούσε από κοντά του.

Το «τσιμεντάδικο» φαινόταν πλέει αργά και να «καβαλάει» βίαια τα μεγάλα κύματα (προνευτασμοί η pitching). Αργότερα εκείνο το απόγευμα οι μετάδοση του AIS του πλοίου σταμάτησε. Τα δεδομένα από την τελευταία ληφθείσα μετάδοση έδειξαν ότι κρατούσε πορεία 239°, πορεία σε σχέση με τον βυθό -COG 276° και ταχύτητα σε σχέση με τον βυθό- SOG 6,3 kt.

Αυτή ταχύτητα σε σχέση με τον βυθό, ωστόσο, θα σήμαινε μια ταχύτητα σε σχέση με το νερό μικρότερη από έναν κόμβο, καθιστώντας το πλοίο ακατάλληλο και στο έλεος των άγριων κυμάτων.
Η ανατροπή και η εξαφάνιση του πληρώματος

Το κύτος του αναποδογυρισμένου πλοίου εντοπίστηκε και αναφέρθηκε στην τοπική ακτοφυλακή 25 ώρες αργότερα. Το κατεστραμμένο πλοίο σύντομα βυθίστηκε.

Η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης (SAR), δεν είχε κάποιο αποτέλεσμα και δυστυχώς κανένα μέλος του πληρώματος δεν βρέθηκε.

Η επίσημη έκθεση του ατυχήματος διαπίστωσε, μεταξύ άλλων, ότι:

– Σε προηγούμενη περίπτωση, όταν το πλοίο μπήκε στο Firth με την πλημμυρίδα, ο ίδιος πλοίαρχος σταμάτησε και περίμενε να μειωθεί το ισχυρό ρεύμα. Αυτό σημαίνει ότι ο καπετάνιος γνώριζε πολύ καλά τις ενέργειες που θα πρέπει να κάνει στο σημείο αυτό.

– Σε άλλη περίπτωση της κακοκαιρίας στο Pentland Firth, κατά τη διάρκεια της αλλαγής πορείας, το πλοίο είχε πάρει αρκετά μεγάλη κλίση και υπέστη μετατόπιση φορτίου, με αποτέλεσμα μία πολύ μεγάλη αριστερή κλίση. Το πλοίο επαναφέρθηκε σε κανονική θέση βάζοντας έρμα στις δεξαμενές έρματος. Η απόφαση του πλοιάρχου να συνεχίσει προς το Firth σε αυτήν την κατάσταση, με πολύ δυσμενείς συνθήκες, ήταν ακατανόητη σε σχέση με τις προηγούμενες ενέργειές του.

– Οι εξαιρετικά βίαιες συνθήκες της θάλασσας δημιουργήθηκαν από θυελλώδεις ανέμους, οι οποίοι ήταν αντίθετοι από το ισχυρό παλιρροϊκό ρεύμα. Τέτοιες συνθήκες μπορούσαν να είχαν προβλεφτεί και θα έπρεπε να μην είχε επιχειρηθεί η διέλευση από το Pentland Firth.

– Η πυκνότητα του φορτίου του δεν είχε ληφθεί υπόψη, ως αποτέλεσμα, είναι πιθανό η ευστάθεια του να μην πληρούσε τα ελάχιστα κριτήρια που έχει ορίσει ο ΙΜΟ. Πιθανές μειώσεις στον ανορθωτικό μοχλοβραχίονα είχαν σαν αποτέλεσμα το πλοίο να έχει πολλές πιθανότητες να ανατραπεί σχετικά εύκολα, σε μία οποιαδήποτε κατάσταση που θα έπαιρνε κλίση το πλοίο.

Lessons learned

Πάντα θα πρέπει να υπάρχει μια προσεχτική αξιολόγηση των καιρικών συνθηκών. Δε θα πρέπει ποτέ να έρχεται το πλοίο σε κατάσταση στην οποία θα μπορεί να χάσει την ικανότητα των ελιγμών του. Στην φόρτωση και στο σχεδιασμό του ταξιδιού θα πρέπει να λαμβάνονται πάρα πολοί παράγοντες υπόψη, μεταξύ αυτών και η ευστάθεια, τα βυθίσματα και οι κοπώσεις που θα έχει το πλοίο μετά την φόρτωση και καθόλη την διάρκεια του ταξιδιού σε έφορτη κατάσταση.

 

πηγη

Rate this item
(0 votes)